Pressemeddelelser

PRESSEMEDDELELSER


Er pressemeddelelser den eneste måde, at komme i kontakt med medierne på? Nej - så afgjort ikke. Medierne følger f.eks. selv med rigtig mange steder, men med mindre du er i liga med statsminister Mette Frederiksen, Venstres Jacob Ellemann-Jensen eller adm. direktør i Jyske Bank, Anders Dam, så skal du ikke forvente, at de tjekker din Twitter, Facebook, Instagram etc. Så for rigtig mange ER pressemeddelelser et godt redskab. Både til lokale, landsdækkende og fagorienterede medier og blogs - måske ligefrem influencers. Så hvordan skriver man en god pressetekst?

Fem ting du skal overveje


1. Det første du skal gøre, er at stille dig spørgsmålet: Er det relevant og i givet fald for hvem. Medier af alle slags modtager dagligt rigtig mange pressemeddelelser af højst forskellige karakter. Du skal ikke regne med, at de bruger mange sekunder på hurtigt at vurdere, om der er en interessant historie i det, du sender.  Det er ikke nogen god ide bare at sprøjte tekster ud. At udsende 10 pressemeddelelser kan ikke opveje en målrettet, god og relevant tekst. Skriv din tekst, så den er let at gå til for journalisten. Nyheden skal være i overskriften. Undgå ligegyldige citater i teksten fra direktøren i stil med: "Vi er glade for salget og mener, at vi har fået den rette pris".


2. Drop alle aggressive salgsbudskaber. Jeg har mødt rigtig mange super dygtige salgschefer. Men jeg har meget sjældent mødt en, som var super dygtig til pressemeddelelser. Jo mere "salg" og produktnavne med store bogstaver tilsat ® og © jo mindre chance har pressemeddelelsen. Alt med produkter, der er "super unikke" og "revolutionerende" - bare glem det. Det er salgsgas, og det er det sidste, journalister gider at høre. Bliver din tekst alt for sælgende, så skal du have fat i annonceafdelingen i stedet for redaktionen. Find i stedet noget statistik. Tænk også i lixtal. Det er ikke en Ph.d. afhandling, men skal være en let læselig og forståelig tekst.


3.  Skriv til de relevante medier. Hvis man er i bilbranchen, så behøver man ikke sende presseteksten om den nye Volvo til lærernes fagblad. Det giver kun irritation. Sørg for at have en ordentlig liste, hvor man let kan plukke de relevante medier ud. Husk også at sende pressemeddelelsen til den rigtige person. Har du en historie til Børsen, så er chefredaktøren ikke ham, du skal skrive til. Han har ikke tid til at læse alle pressetekster. Brug i stedet lidt tid på at finde den rigtige. Og ja - chefredaktøren på Børsen er pt. en mand.


4. Fortæl hvad det går ud på i emnefeltet. Rigtig mange sender tekster ud, hvor der i e-mailen står: Hermed pressemeddelelse fra X-virksomhed/organisation. For yderligere oplysninger se kontaktinformation i vedhæftede pdf. Det går ikke. Journalister får SÅ mange mails, så sørg for at fortælle i emnefeltet hvad din pressemeddelelse handler om. Skriv også mindst indledningen og kontaktinfo i e-mailen.  Gemmer du det hele i en vedhæftet pdf, så er der god chance for, at journalisten aldrig nogensinde åbner den og bare sletter den. Så er det hele jo spildt.


5. Stav folks navne korrekt. Du får sikkert også e-mails fra tid til anden, hvor du bliver kaldt Jensen, selvom du hedder Hansen. Brug lidt ekstra tid på at sikre dig, at alt bliver korrekt og rettet igennem. Hvis du sender en tekst til redaktionen på Berlingske og vil genbruge teksten til din lokale P4 radio-station, så sørg for at du får rettet alt igennem, så P4 værten ikke til slut kan læse, at "Berlingske er velkommen til at kontakte..". Hvis du har sendt teksten til dagblad og bagefter går i gang med at sende til radiostationer, så ser "Kære dagblad" også rigtig skidt ud.


Bonus tip: Husk godt billedmateriale (foto, figur, infografik, kort etc.) i højopløselig kvalitet. Ikke noget med adgang via en website, der kræver oprettelse og kodeord. Slet ikke hvis man skal vente på det i dagevis. Vedhæft det med det samme.  

Bonus tip 2: Findes der et stærkt fagblad, så kan det være endnu mere relevant end Dagbladet Børsen. Det er ikke usandsynligt, at du får en bedre dækning af din historie i fagbladet. Børsen, Berlingske, JP og de andre læser også fagblade, så måske får du ekstra bonus.

Bonus tip 3: Brug pressematerialet på dine egne platforme i en tilpasset udgave. Lav et kort tweet, et facebook opslag, måske et super foto på Instagram - eller ligefrem noget, som kunne være LinkedIn relevant. På de platforme bestemmer du selv - men lad være med at gå i "sælger-mode".

Bonus tip 4: Tjek lige deadlines. Har du medierne med faste deadlines - om det er ugeaviser eller magasiner - i tankerne, så hav styr på deres deadlines. Der er ikke nogen, som får glæde af den fantastiske historie, hvis du giver mediet/medierne historien for sent.


Twitter